"Schrijven is kijken met je ogen dicht" - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu "Schrijven is kijken met je ogen dicht" - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu

"Schrijven is kijken met je ogen dicht"

Blijf op de hoogte en volg frank en marja

08 Februari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

We hadden geld , tijd voor koffie en natuurlijk in zo,'n prachtig oud sfeervol café zoals Tortoni ! .
We liepen rond Plaza de Mayo , wat toch indruk maakt wetende dat daar heel wat "dwaze " moeders gelopen hebben in een rondje omdat stilstaan verboden was, het Casa Rosada waar Evita vanaf het balkon haar volk toesprak, en de Kathedraal met zijn uitzonderlijke strenge neo klassieke façade , maar van binnen zeer de moeite waard is om te zien . En zoals wij van onze gids begrepen een staatskerk was in de tijd van Videla , maar de laatste jaren het thuishonk was van de huidige paus.
Onze gids Marcelo nam ons dinsdag mee door de stad vooral "down town" maar ook door Recoleta , de wijk waar vooral de begraafplaats La Recoleta is , heel bijzonder met ook het graf van Evita Peron. Liggend in de eenvoudige grafkelder van haar familie , de Fam. Duarte .
De begraafplaats is een mix van verschillende stylen , art nouveauté, art deco, neoclassicisme etc. En natuurlijk liggen er nog meer belangrijke historische figuren.
We eten heerlijk in de talloze restaurants waar voornamelijk jonge mannen werken en die zeer gastvrij zijn, tot nu toe is de koffie overal lekker en is het moeilijk om al die zoete lekkernijen te weerstaan. Voor de mode liefhebbers onder ons , de dames zijn hier gek,op kaplaarzen, zelfs met deze temperaturen lopen ze op kaplaarzen , hoge of lage , en het liefst een trenchcoat erboven. De overige schoenen zijn allemaal voorzien van enorme plateau zolen. Op veel fronten voelt het westers aan , maar we schrikken toch van de armoede , zien iedere dag talloze mannen afval uit containers sorteren en in grote metalen karren doen die zo door de stad mee getrokken worden. Stoepen die totaal niet hersteld worden nadat een loodgieter of wat dan ook de stoep moest open breken . Goed opletten dus want je loopt zo in een gat. Wat wel weer opvalt zijn de keurige rijen bij de bushalte of bij de kiosk waar ze ook logo kaartjes verkopen.
We pakken veel de fiets , systeem van de stad , gratis een fiets die je maximaal een uur mag gebruiken. Ideaal en er zijn ook al,aardig wat fietspaden aangelegd . Gisteravond was een hoogtepunt ..... Frank en ik zijn gaan tango dansen in een van de beroemdste " Milonga,s " van de stad: Confiteria Ideal, een ware belevenis en het ging nog ook tenminste op onze manier !!!!!
Verder hebben we twee musea,s bezocht , het MALBA , museo de arte latinoamericano de Buonos Aires , moderne kunst.
En vandaag het museo nacional de Bella Artes, kunst museum, met Argentijnse kunst maar ook veel uit Europa , 19 en 20 e eeuw . We zagen verschillende Nederlandse schilderijen waaronder een van Albert Cuyp. En ook een prachtige tijdelijke tentoonstelling van foto,s van de " madres" de moeders met hun verhaal .
Morgen vliegen we naar Salta in het noorden en zullen we met een totaal andere sfeer te maken krijgen. We zijn benieuwd , maar Buonos Aires is een geweldige stad waar je je snel thuis voelt.

• 08 Februari 2014 - 09:25

Mia:

Wow, wat doen jullie veel in korte tijd! Leuk om te lezen en.... het komt ons bekend voor!
    Vooral ook die enorme verschillen...
    ja leuk he Confiteria Ideal: echt de sfeer die je je bij zo'n oude tangosalon voorstelt.
    En zag je ook veel (echte) oudjes dansen; dat vonden wij zó leuk om te zien.
    Still dancing strong ook na je 80ste dus! dat onthouden we!

Heel goeie reis en groetjes ook van Frans, Mia

• 08 Februari 2014 - 12:40

Janneke:

Geweldig jullie belevenissen te volgen, jullie genieten volop....ach wat wil een mens nog meer dan lekker eten, drinken en samen de Tango dansen zoals die bedoeld is in z'on mooie ambience!!! Goede reis naar jullie volgende bestemming.
    Veel liefs.

• 09 Februari 2014 - 15:17

Toetie Ypma:

Lieve Marja en Frank,

Genoten van jullie verslag.Prachtig dat jullie de tango hebben gedanst. Had ik wel willen zien.
    Komt wel een keer.
    Jullie genieten volop, zo te lezen.
    Nu dus in het Noorden. Ook daar veel plezier.
    Kijk al uit naar het volgende verslag.
    Jullie zijn vast wel op de hoogte van de successen van de O.S. bij het schaatsen.
    2x goud, 1x zilver,1x bron.
    Groetjes,liefs Mamma.

• 09 Februari 2014 - 15:45