Noord west Argentina - Reisverslag uit Salta, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu Noord west Argentina - Reisverslag uit Salta, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu

Noord west Argentina

Door: De Rinsmaas

Blijf op de hoogte en volg frank en marja

10 Februari 2014 | Argentinië, Salta

Vanuit de lucht gezien is de omgeving van Salta heel groen. En inderdaad soms regent het, zoals we later zullen merken. We komen echter aan met ansichtkaarten weer. Ons reisbureau heeft een fraai hotel geregeld. Achter is een tuin met zwembad en een veranda waaronder je met een koloniaal gevoel in de kussens van het bamboe bankstel kan wegzakken. 's avonds de stad in naar het centrum, waar gedemonstreerd wordt tegen de lage gevangenis straf die een dronken automobilist heeft gehad voor het doodrijden van 4 personen. Demonstreren doen ze hier vaker sinds de dwaze moeders het goede voorbeeld hebben gegeven. Er wordt ook muziek gemaakt voor het terras waar wij zitten door een groep Boliviaans uitziende muzikanten. Argentina is een land van contrasten op velerlei gebied, zo gaan we steeds meer ervaren. Een uurtje later zitten we in een Parilla (barbecue restaurant) enorme biefstukken te verorberen die ons worden opgediend door een als Zorro verkleedde ober. Marja kan het niet laten om foto's te maken van de prachtige wandkleden die de kamers van het restaurant een authentieke aankleding geven. Zondag bezoeken we het archeologisch museum dat maar om 1 thema draait: de vondst in 1999 van 3 gemummificeerde kinderen op de top van 1 van de vulkanen alhier. We zien een filmpje hoe ze ze vinden en later zien we het jongetje van 7 jaar oud zorgvuldig geconserveerd tentoongesteld in zittende houding. Er wordt altijd maar 1 van de 3 aan het publiek getoond. Het is onvoorstelbaar dat deze kinderen zijn geofferd door de stam waar ze deel van uit maakten. Maar ja, de stam was volkomen afhankelijk van de natuur en men vond dat je niet alleen moest nemen, maar ook wat moest terug geven aan de natuur. Men geloofde dat de kinderen weer bij hun voorouders zouden komen. Na afloop hadden wij kennelijk wat te veel genomen, want er barst een onweer los. Net voordat het begint te storten bereiken we het hotel en kunnen we onder de veranda weer de kolonist uithangen. ' s avonds als het droog is lopen we naar de uitgaanstraat van Salta en worden we aangesproken door allerlei figuren die ons in hun Pen~a (restaurant met volksmuziek) willen hebben. Uiteindelijk kiezen we er 1 en we worden niet teleurgesteld. Muzikanten wisselen elkaar af, maar er is een danspaar dat steeds 5 minuten danst en dan na een minuut of 20 weer terugkomt waarbij elke keer een andere outfit is aangetrokken. Ze stelen de show met hun vrolijke en zwierige dansen waarbij later op de avond ook het publiek moet meedoen. Ook wij zijn de klos, maar het is een vrolijke boel en leuk om mee te maken. Argentijnen zijn een vriendelijk volk en zeer dienstverlenend. In elk restaurant word je op je wenken bediend. Zelden tref je een chagrijnige ober. Ze kennen meestal geen Engels, maar ze proberen het allemaal. Maandag ochtend gaan we eerst naar de kerk waar we volgens de reisgids een guided tour moeten nemen. Onze gids kent geen Engels, maar we krijgen een stencil waarin in het Engels summier is beschreven wat we zien. De hele tour stelt echter geen reet voor. We zien een paar kamers van het klooster met wat kunst er in. Onze gids is plotseling zoek en blijkt een andere groep te zijn gaan begeleiden. Ik maak van de gelegenheid gebruik om stiekem een kamer in te gaan waar de nonnen woonden, maar als ze het ziet komt ze me opgewonden op een drafje terughalen. Ik lees in haar ogen dat ik heiligschennis heb gepleegd. Nou fuck met die hele kerk. Marja heeft in een boek over Argentinie van Vera Keur gelezen dat de kerk nooit iets voor het volk heeft gedaan. Toch zagen we zondag ochtend toen we in de cathedraal waren veel bezoekers bij de mis en ook een behoorlijke rij zondaars die wilden biechten. Zal wel door de nieuwe paus komen. Na de kerk lopen we naar de Mercado (markthal) en het valt op dat de straten zijn afgeladen met shoppers. Voor de geldautomaten staan rijen die soms 1 uur wachttijd hebben. Het blijkt geen bankrun te zijn, maar pay day. Ofwel vandaag is de 10de van de maand en dat is de laatste dag om je schulden op afbetaling te voldoen, anders betaal je 5 of 10 % meer. Op de Mercado waan je je in een derde wereld land. Een chaos van oNtelbare stalletjes die uitpuilen van de koopwaar en waar van alles te koop is. Van cocabladeren tot koeieneuzen. Toch maar gaan lunchen op een vertrouwd terras waar we voor nog geen 7 euro samen een 3 gangen maaltijd inclusief drinken krijgen voorgezet. En het is nog te veel ook voor Marja. Haar bord is nog halfvol en als de ober het heeft weggehaald, blijkt het met smaak te worden leeg gegeten door 1 van de schoenpoetsers die regelmatig hun diensten aanbieden. Jaja, ook dat zijn de contrasten hier. De onderklasse hier is soms schrijnend om te zien. Morgen krijgen we onze huurauto en gaan we de bergen in tot wel 4000 meter hoog.

• 11 Februari 2014 - 02:46

UFOs will nuke: UNSC in NY[NY], Chicago[IL], LA[CA], Houston[TX] and Miami[FL]. Also destroyed by nukes are: Mexico City[Mexico], Bogota[Colombia], Rio de J. and Sao Paulo[Brazil], Santiago[Chile], London and Manchester[UK], Amsterdam and The Hague[NL], Brussels[B], Paris and Lyon[F], Madrid and Seville[ES], Frankfurt/M and Berlin[D], Rome and Milan[I], Athens[Greece], Istanbul and Ankara[Turkey], Moscow and Nizhny Novgorod[Russian Federation], New Delhi and Mumbai[India], Beijing and HK[PRC], Bangkok[Thailand], Tokyo[Japan], Seoul[ROK], Sydney and Melbourne[Australia].

• 11 Februari 2014 - 07:46

Betty:

frank en marja, heel leuk beschreven en zeer leerzaam. rij voorzichtig...

• 11 Februari 2014 - 11:06

Irma Jacobs:

Hoi!!

wat geweldig om te lezen hoe mooi jullie t hebben en genieten! GEWELDIG! en naar de mercado geweest, mooi he? al die kleuren en aparte waren.. zoals koeienneuzen: wel stinken he??! en die wachtrijen voor de bank, niet normaal he.. wisten wij ook niet: PAYDAY..geweldig! hahaha.. zie dat bij ons gebeuren.. wat een economie..! GENIET VAN ALLES wat jullie weer gaan meemaken.. ik geniet en beleef t op afstand mee..! Groetjes uit het ook mooie platte nederland.. Irma

• 12 Februari 2014 - 16:37

Rinsma:

Hier Nederland! Een beetje regen, een beetje wind en een beetje jaloers. Bedankt voor de mooie reisverhalen. Prima beeldend. We zien het voor ons.Veel plezier. Paula en Bob.

• 12 Februari 2014 - 20:15

Toetie Ypma:

Heb genoten van jullie reisverslag/ Jullie maken heel wat mee en beleven veel Heel interessant allemaal.
    Ik maak jullie reis in gedachten mee!
    Het weer is hier voor de tijd van het jaar hartstikke mooi. Af en toe wat regen maar de zon zien schijnt
    ook regelmatig. Temperatuur: voorjaarsachtig.
    De schaatsers doen het op deO.S. hardstikke goed.Al veel medailles gehaald.
    Leuk om naar te kijken.
    Geniet van alles!
    Liefs,Mamma

• 17 Februari 2014 - 23:00

Rosan:

Mooi verhaal pap, succes met de volgende kerkbezoeken!