Argentina - het land van de contrasten - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu Argentina - het land van de contrasten - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van frank en marja rinsma-ypma - WaarBenJij.nu

Argentina - het land van de contrasten

Door: De Rinsmaas

Blijf op de hoogte en volg frank en marja

28 Februari 2014 | Argentinië, Tilcara

Vandaag hebben we een vrije middag. Het is wolkenloos en dus goed warm. Zo kunnen we ook eens meemaken hoe je een siësta beleeft. Voor de verandering beschrijven we het land deze keer aan de hand van een aantal thema's. Allereerst de mensen: Primair is iedereen voorkomend en vriendelijk. Dienstverlening staat hoog in het vaandel, bijna niets is te veel gevraagd. Ober zijn is hier nog een vak, vooral in de grote steden. Dus geen jonge meiden in de bediening, wat als voordeel heeft dat je met egards wordt behandeld. De inwoners van Buenos Aires (de Portenas) zijn in de ogen van de rest van het land ongeduldig en opgefokt. De Portenas vinden dat er buiten BA alleen maar indianen wonen. Wij hebben dat eigenlijk alleen in het noorden ondervonden, waar de mensen wat schuw en meer op de inheemse cultuur zijn gericht. Verder is iedereen zeer relaxed en neemt uitgebreid de tijd voor je. De meesten spreken alleen Spaans, zelfs op de toeristenburo's, maar ze doen altijd hun best om duidelijk te maken wat ze bedoelen. Zo hadden wij vanochtend een gids die ons 4 uur heeft meegenomen naar alle highlights van het plaatsje en onafgebroken heeft geprobeerd ons alles in het Spaans uit te leggen. Wij denken dat we zo'n 60% begrepen hebben, hetgeen vooral zijn verdienste was. Normaliter wordt er nauwelijks gewerkt. Ze houden hier niet van dingen afmaken. In elk dorp is het een rotzooitje. Ook zie je te dikke mensen die liever lui dan moe zijn. Soms zitten ze met z'n drieën of zelfs vieren op de brommer. De lagere sociale klasse loopt in trainingsbroeken en leggings. Jonge meiden verplaatsen zich op huizenhoge blokhakken. Ook hier heeft iedereen een telefoon. Een vrije dag breng je met familie en vrienden door onder een boom of een gespannen doek onder het genot van een barbecue (asado) en veel cola. Overal wordt cola gedronken, soms in combinatie met goedkope wijn uit karton. De nationale drank is mate, een soort kruidenthee dat je zelf bereidt in een tonvormige beker en met een metalen rietje wordt opgezogen. Je ziet veel mensen met zo'n setje lopen en een thermoskan warm water onder hun arm. Ik heb het 1 keer gedronken en heb vervolgens weinig geslapen die nacht. Het voelt namelijk alsof je 3 koppen zeer sterke koffie op hebt. De dieren: alle dieren lopen hier los. Meest voorkomende soort: de hond. Alleen in BA worden honden uitgelaten en vaak door professionele hondenuitlaters. In stadjes en dorpen lopen overal honden en ze lopen soms zo de straat op of ze liggen er op als je aan komt rijden. Elk huis heeft 1 of meer honden. De meesten reageren nauwelijks en gaan hun eigen gang. Een enkele keer ligt er een dode aangereden hond langs de kant van de weg. Verder zie je paarden, ezels, schapen, koeien, geiten en vossen. En we zijn ze allemaal wel eens op de weg tegen gekomen, zelfs op doorgaande wegen waar je 110 mag. Gelukkig maken ze hier op het vlakke kaarsrechte wegen, zodat je ze tijdig ziet optrillen in de warme verte. Toch gaat het ook wel eens fout, getuige de half vergane skeletten die je Af en toe ziet liggen. De wegen zijn hier -zoals alles - zeer afwisselend/contrastrijk. Uitholling overdwars is het meest voorkomende verkeersbord. Dat betekent dat er een meestal droogstaande rivier moet worden gekruist en dat kan behoorlijk diep zijn en soms moet je door het water rijden. Alleen doorgaande wegen zijn geasfalteerd (op sommige stukken na). Zijwegen zijn van gravel, aarde of steenslag, soms bezaaid met keien en vooral stoffig. Gaten, kuilen en hoopjes stenen maken het rijden extra avontuurlijk. Wij begrijpen waarom autohuur hier relatief duur is. De bandenservice garages doen goede zaken. Ook van ons hebben ze klandizie gehad met een lekke voorband. Eergisteren hadden we een korte route en dachten lekker rustig aan een mooie bergpas op slechts 2000 meter hoogte over te rijden. Vlak voor de pas was de weg echter afgezet wegens reparatie werkzaamheden en konden we weer terug naar het begin van de weg (waar niets was aangegeven). Wel was daar een tankstation, want vervolgens moesten we 300 km omrijden om op onze bestemming te komen. Het zwembad van het hotel maakte veel goed. De huizen: dit slaat alles qua contrasten. En alles staat gewoon naast elkaar. Tegenover een fraai hotel kun je een half ingestort of half afgemaakt lemen huis zien staan waar tegenaan gewoon een stijlvolle Casa met voortuin, garage en sierhekwerk is aangebouwd. En bij veel huizen liggen er rijtjes stenen in de tuin, omdat er nog steeds plannen zijn om het af te bouwen of de plannen zijn gewijzigd en men heeft geen zin om de stenen weg te halen. Rondom de meeste huizen is het een zooitje en is er altijd wat te repareren. De auto's: veel 4 wheel drives/pick up's en over het algemeen in goede staat. Er rijden ook hele ouwe bakken, meestal Ford's of Dodges uit de jaren zestig, ontelbare keren opgeknapt en onder de roest, de deuken en de krassen. Als je er 1 tegenkomt is het ramen dicht, want ze hebben geen roetfilter en geven veel stofwolken. Gisteren reden we al heel vroeg naar het nationale park Talampaya waar we een avontuurlijke wandeling hebben gemaakt door de steil omhoog reizende canyons onder leiding van een sympathieke en zeer deskundige gids. Een ander stel waarvan de vrouw Duits was, hielp ons de Spaanstalige gids te verstaan en vertelde ons daarnaast veel over de kenmerken van het land. We prijsden ons gelukkig dat we de commerciële bustoer door de canyons hadden afgewezen en kwamen voldaan en verrijkt met veel kennis terug in het hotel. Vanavond begint het carnaval in het dorp. We zijn benieuwd wat dat voor nieuwe kennis zal opleveren.

• 28 Februari 2014 - 23:02

Betty:

zo he, wat een tekst!!! ik ga er nu aan beginnen, wilde eerst even naar beneden scrollen...

• 28 Februari 2014 - 23:47

Betty:

heerlijke tekst, ben volledig up to date nu over argentinië. begin best wel jaloers te worden...

• 01 Maart 2014 - 10:03

Lucie:

He avonturiers, interessant verhaal hoor. Deed me ook wel aan Australie denken, de autos, de huizen en de dieren. Zag die foto's van de canyons, fantastisch mooi zeg. Jullie hebben nog 2 weken geloof ik, geniet want straks zit je echt weer in de druk bewoonde en beschaafde wereld. Veel liefs uit Australie!!

• 01 Maart 2014 - 10:34

Heleen:

Leuk Marja en Frank, ik lees met veel plezier mee!

• 01 Maart 2014 - 18:15

Thea En Henk:

Om mee te beginnen, "Vandaag hebben we een vrije middag". Na al die weken vakantie hebben jullie daar zeker recht op. Want het is nogal wat al die geweldige indrukken een plekje te geven, te analyseren en te ontdekken wat het allemaal met je doet. Gelukkig rolt er wederom een gaaf verslag uit. Gracias. Geniet nog een paar weken.

• 01 Maart 2014 - 19:29

Paula En Bob Rinsma:

Het blijft een mooi avontuur. En wij leren Argentinië steeds beter kennen. De mensen, de wegen, de honden, de huizen, en dit alles kleurrijk verwoord. Complimentos ! Groetjes Paula en Bob.

• 01 Maart 2014 - 22:32

Ciska:

lieve reiziger,
    het is nog steeds leuk om jullie verslag te lezen en mee te genieten van jullie belevenissen!
    Wij gaan morgen naar Sittard om weer even Canaval te proeven, maar ik zou liever in jullie schoenen staan en het Argentijnse carnaval een keer mee beleven!
    Geniet er van
    liefs
    ciska

• 02 Maart 2014 - 11:23

Mia:

Hola Marja Y Frank,
    Het gaat allemaal voorspoedig zo te lezen, op lekke band en omweg na.
    Fijn!

en... de Chacarera al gedanst op het carnavalsfeest? Hij wordt hier in de salons ook wel eens onderwezen! Met kerst kwamen we in Rome in een tangosalon en konden daar meteen de les Chacarera meedoen! erg leuk!

Buen Viaje Ciao Mia

• 03 Maart 2014 - 11:55

Toetie Ypma:

Wat ee.n schitterend verslag. Leuk om te lezen.Jullie zien en beleven een heleboel. Hartstikke interessant.
    Hebben jullie ook carnaval gevierd?
    Hier alles goed. Gisteren een zomerse dag.
    Groetjes, liefs,Mamma

• 03 Maart 2014 - 11:55

Toetie Ypma:

Hebben jullie ook carnaval gevierd?
    Hier alles goed. Gisteren een zomerse dag.
    Groetjes, liefs,Mamma

• 03 Maart 2014 - 22:57

Dorien:

Wat een prachtige verslagen. Jullie schrijfstijl en belevenissen maken dat wij op jullie schouder deze bijzondere reis meebeleven. Fantastisch! Lekker genieten, dan doen wij dat ook;)

Liefs Dorien